تبلیغات
یاران نور - صراط؛ آینه جهانی باری‌تعالی
 
یاران نور
 
 

چهارشنبه 23 دی 1388 :: نویسنده : پرواز

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی :
... ذات اقدس الهی جهان را آیه خود قرار داد؛ آیت یعنی علامت.

 این علامت یا اعتباری و قراردادی است كه از حریم بحث بیرون است مثل اینكه هر كشوری آیتی دارد، ...
علامتی دارد، پرچم خاصّ هر كشور علامت استقلال آن كشور است یا آیت تكوینی است كه حقیقتاً در بین تمام مردم در هر زمان و هر زمینی نشانه آن است؛ جایی كه چمن هست این نشان آب است، جایی كه دود هست نشان آتش است؛ این را كسی قرارداد نبست، اعتبار هم نكرد، زمان و زمین هم نسبت به او یكسان است، شرق و غرب هم ندارد.

بالاخره هر جا چمنی هست، درختی هست، علامت این است كه آب بوده و... . اما چمن مادامی كه سبز است آیت آب است؛ وقتی پژمرده شد، به‌صورت خاك درآمد، دیگر آب را نشان نمی‌دهد. دود هم مادامی كه دخان است به‌اصطلاح آیت آتش است؛ وقتی تبدیل شد به هوای شفاف دیگر آتش را نشان نمی‌دهد؛ آیت هست، تكوینی هست، اما مقطعی.

[در] جهان هر شیئی آیت حق است اما نه از سنخ اعتبار و قرارداد، نه از سنخ تكوین مقطعی؛ در جهان هر چیزی آیت حق است، در همه شئون؛ همین علف و همین چمن؛ این نشانه ذات اقدس الهی است كه از زمین این خاك را احیا كرده است، آن جوانه‌های خوابیده را بیدار كرده است، تغذیه كرده شده به‌صورت چمن، اگر پژمرده بشود باز آیت حق است، تبدیل بشود به موجود دیگر باز آیت حق است تا هست آیت حق است. این‌‌چنین نیست كه موجودی در مقطعی خدا را نشان بدهد در مقطع دیگر خدا را نشان ندهد! پس بحث اصلی این است كه «شیء» آیت حق است به جمیع شئون.

وجود مبارك حضرت امام رضا(ع) وقتی با عمران صابی بحث می‌كند. عمران به عرض حضرت رساند: «ألا تخبرونی یا سیّدی أهو فی الخلق‌ام الخلق فیه». ما كه خدا را می‌شناسیم؛ بالاخره ما باید با خدا رابطه داشته باشیم؛ یا خدا در خلق است یا خلق در خدا، اما نه خدا می‌تواند در خلق باشد نه خلق می‌تواند در خدا باشد، پس شناخت خدا ممكن نیست.

امام فرمود: اینها كه نقیض هم نیستند كه ارتفاعشان محال باشد كه نه او در خلق است نه خلق در او، راه ثالثی هم داریم و آن راه ثالث این است «وسأعلّمك ما تعرفه به». ما یك مثال روشنی برای شما ذكر می‌كنیم كه آیت هست، علامت هست، راه شناخت و معرفت هست. فرمود: شما در برابر آینه كه قرار گرفتی خودت را می‌بینی دیگر؟ عرض كرد بله، خب.

فرمود: كاملاً به وسیله آینه خودت را می‌شناسی دیگر؟ عرض كرد: بله. فرمود: شما در آینه هستید یا آینه در شماست؟ هیچ‌كدام شما كه در آینه نیستید، آینه هم كه در شما نیست ولی آن صورت مرآتیه شما را نشان می‌دهد؛ به وسیله صورت مرآتیه خودتان را می‌بینید و می‌شناسید؛ «أخبرنی عن المرآه أنت فیها‌ ام هی فیك فإن كان لیس واحدٌ منكما فی صاحبه»؛ اگر نه شما در آینه هستید نه آینه در شماست؛ «فبأیّ شیء استدللت بها علی نفسك»؛ شما وقتی می‌خواهید خودتان را ببینید در آینه می‌بینید دیگر!

حضرت فرمود در آینه كه چیزی نیست این برمی‌گردد جای دیگر را نشان می‌دهد. مرآت یك وسیله است كه ما صاحبه‌صورت را ببینیم. كل جهان مثل آن صورت در آینه‌اند. ما عادت نكرده‌‌ایم كه چنین صورتی را بدون جرم شفاف ببینیم اما محال نیست خدای سبحان چیزی را خلق بكند بی‌‌شیشه، بی‌جیوه همان صورت مرآتیه باشد و كل صحنه بی‌شیشه و بی‌جیوه آن صورت است. در و دیوار عالم صورت مرآتیه است منتها ما عادت كرده‌ایم كه صورت مرآتیه را در آب یا در شیشه ببینیم و هیچ دلیلی هم ندارد كه خدای سبحان نتواند چنین صورتی را بدون شیشه خلق كند.

كل این جهان مرآت است یعنی «ما به یری‌الله سبحانه و تعالی» آن جمله پایانی دعای عرفه نفرین نیست، «عَمِیَتْ عَیْنٌ لا تَراكَ عَلَیْها رَقیباً» كور باد نیست بلكه می‌گوید كور است كسی كه تو را نمی‌بیند برای اینكه سرتاسر عالم از آن توست...

با صد هزار جلوه برون آمدی كه من/ با صد هزار دیده تماشا كنم تو را.




نوع مطلب : مفاهیم قرآنی و مذهبی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : پرواز
نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما در مورد انتخاب موضوعات مذهبی برای این وبلاگ چگونه است؟





جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :